Tillbaka | Start |
Ny Agilitybok

Bokrecensioner om boken AGILITY – Träna och tävla med din hund

Skrivetav Dog News 1 april 2009, klockan 19:48

"Detta är en inspirerande och lärorik bok både för nybörjare och för dem som kommit en bit längre på vägen och den vänder sig till såväl tävlingsekipage som till dem som bara utövar agility som en rolig aktivitet. Fokus ligger på att göra träningen så positiv som möjligt för både hund och förare vilket till stor del innebär att träningsmetoderna som används har med frivilliga beteenden att göra. Vi vill ju få vår hund att vilja träna och tävla agility.

Förutom att ta upp olika inlärnings- och träningsmetoder för de olika hindren tar boken också upp allt som hör till träningen såsom uppvärmning, passivitet, positiv och negativ stress, och tips på olika belöningssätt. I sista delen finns flera ban- och kombinationsskisser som du kan använda i din träning.

AGILITY – Träna och tävla med din hund är en heltäckande bok för den som vill få en djupare inblick i agilityns härliga, fartfyllda värld och bjuder verkligen på inspiration för dem som redan påbörjat sin agilitykarriär."

***

Skrivet av Ulf Viklund, Bibliotektjänst nr 8 2009

"Agility (från engelska agile: vig, snabb) är en hundsport som funnits i Sveige sedan mitten av 1980-talet och snabbt har blivit mycket populär. Hunden ska med hjälp av föraren ta sig runt en hinderbana, helst felfritt, och på så kort tid som möjligt. Många tränar agility med sina hundar utan att ställa upp i tävlingar; alla hundar oavsett ras, storlek eller ålder kan aktiveras i denna fartfyllda och spännande sysselsättning.

Veronica Bache har nått stora framgångar på tävlingsbanorna och är dessutom domare och instruktör i agility. Boken är väldisponerad, har ett trevligt språk och mycket fina och instruktiva bilder, fotograferade av Yvonne Öster. En annan av bokens fördelar är de pedagogiska teckningar som bl.a visar hur agilitybanor kan byggas, vilka hinder som förekommer och förlag på hur föraren kan stödja hunden. Jag anser att detta är en av de bättre agilityböckerna som finns ute på marknaden. " -Ulf Viklund

Sagt om agilityboken:

" Jag tycker att den tillhör en av de bättre agilityböckerna som jag läst! Den skulle passa utmärkt på de nybörjar/fortsättningskurser jag har och fungerar som en jättebra inspirationskälla för hur man kan modifiera dessa kurser när man fastnat lite i gammalt upplägg. Sen ser jag förstås fram emot att prova några av idéerna på min nästa hund. ", Apr 17, 2009 Carina Eldsäter, Stockholm

***

"Detta är precis vad jag letat efter som kursmaterial. Hela boken genomsyras av att agility handlar om glädje och fart, precis som det ska vara. Dessutom är det ju väldigt fina bilder.. Boken är också lättläst och blir inte tung, så som många böcker kan bli. Den är inte för stor och tjock, men rymmer ändå allt som är väsentligt (inte bara hinder och handling, utan också om god fysik etc)." Apr 16, 2009 Mervi Junttila, Flen

***

"Jag tycker Baches agilitybok är väl värd en närmare granskning. Den är väldigt konkret och tydlig på ett sätt som jag gillar, utan att för den skull förenkla. Yvonne Östers fotografier är en fröjd för ögat, men ibland hade jag önskat litet större bilder i boken. En del är riktigt intressant, tex en sekvens av bilder tagna ovanifrån (!) som visar ett framförbyte."
Apr 5, 2009 Dag Brück, Lund

***

"Måste bara tacka för en jättebra agilitybok. Jag har rekomenderat den till många " Apr 17, 2009 Malin Tangfelt, Bollnäs